8.9.09

MANISNYA IBADAT


Terlalu kejap rasa
Kini fasa terakhir ramadhan kian hampir
Sayu hati
Pilunya hati kian tak tertahan
Ramadhan mahu meninggalkanku lagi
Dan pasti ku sentiasa merindukannya.

Manakan bisa diriku melupakannya
Hidayah ini hadir kerana berkatnya
Dan rasa itu hadir lagi
Tak sanggup untuk berpisah dengannya.

Terawih semalam sekali lagi
Menyentap tangkai hati ini
Sungguh demi Allah!
Tak inginku berpisah denganmu wahai Ramadhan!
Air mata jatuh satu per satu
Ketemukanlah aku
Dengan malam penuh berkat itu.

Ya Allah!
Aku ingin menjadi hambaMu yang soleh
Pengikut Rasulullah yang setia
Aku merindukan syurgaMu
Sungguh tak sanggup aku hadapi nerakaMu
Dekatkanlahku dengan amalan-amalan
Yang mampu aku menjejaki syurgaMu.

Kalau dulu rasa itu
Membawaku di dalam fasa baru
Mengenal apa itu Islam
Beramal dengan sedikit ilmu yang ada
Tapi ramadhan ini matlamat ku berubah
Cuba untuk dipertingkatkan
Moga dapat thabat
Istiqomah menuju Allah dan Rasul.

Kalau dulu mampu khatam al-Quran
Sekali malah pernah dua
Tapi ramadhan ini
Dikekalkan khatam ini
Ditambah lagi
Azam untuk menghafal juzuk amma
Serta hadith arbain
Sekurang-kurangnya sepanjang hayat
Moga Allah lorongkan
Kefahaman yang mendalam
Memahami kandungan kalamullah
Mengikut sunnah
Dalam memperbaiki diri
Meningkatkan fikrah
Menyubur iman.

Kuharap ramadhan ini
Kumampu menggapai iman yang sejahtera
Kuat menempuh dugaan mendatang
Sentiasa dikurniakan hidayah
Menjadi insan yang lebih baik
Memusatkan tumpuan dalam beribadat
Kurang leka kurang lalai
Kumahu manisnya ibadat
Manisnya ibadat!
Manisnya ibadat!
Sebati dengan diriku sampai mati.

Ya Allah
Aku merindukanMu
Aku merindukan RasulMu
Aku mahukan syurgaMu
Ketemukan aku denganMu
Ketemukan aku dengan rasulMu
Masukkan aku ke dalam syurgaMu.

Perkenankanlah ya Allah..

No comments: