7.7.11

KARIHOME

Kemaskini 13/3/1435H: Kami telah hijrah kepada susu kambing segar sepenuhnya untuk anakanda Muhammad dan untuk minuman seperti teh susu, kami menggunakan susu lembu segar sebagai ganti susu pekat. Kami telah lama tidak mengamalkan dan meninggalkan penggunaan susu pekat mahupun susu formula. Sekian, sekadar makluman.

**************************************************************
Semalam sebaik pulang dari mencari redho Allah, seperti biasa saya dan Muhammad jadi Puan besar dan Tuan kecil yang besar di dalam kuda nenek Muhammad. Tuan besar yang kecil menjenguk tempat surat sebelum membuka pagar Bayt Al-Iman, ada  lagi kiriman untuk Ummu Muhammad ;)

Sebenarnya ini adalah kali kedua saya mendapat kiriman yang serupa. Saya mendapat informasi dari junior kesayangan saya Cik Bunga tentang laman web susu kambing karihome. Setelah isi borang dan hantar, lama juga barulah kiriman pertama sampai. Memang teruja untuk pertama kalinya sebab memang saya mahu rasa sangat susu kambing yang pengamal rki syorkan. Mengikut kajian mereka, susu kambing karihome ini menepati piawaian ratio kimia yang dibenarkan. Masalahnya adalah susu yang dikirim adalah untuk bayi. Setelah cuba,jujur saya memang saya tidak mampu unuk teruskan tegukkan kali kedua. Semua sedia maklum rasa susu bayi yang sangat tawar. Jadi, keinginan saya berhenti sementara untuk mencuba susu kambing ini.


Testi Sahabat
Seorang sahabat saya yang sedang mengandung apabila ditanya pendapatlnya tentang susu ini, dia juga sukakannya berbanding susu brand sama yang kami minum sebelum ini. Testimonialnya tentang susu ini membuat rasa ingin tahu dan rasa semakin memuncak. Alhamdulillah akhirnya, saya paksa juga suami untuk menjenguk satu persatu farmasi yang ada disini semata-mata perasaan ingin rasa dan tahu saya ;)

Rintangan  Bertemu
Sebelum ini, sekiranya ada kawan-kawan yang bertanya, saya akan menjawab untuk terus mencuba susu kambing karihome seperti yang pengamal rki nyatakan. Namun, saya baru berkesempatan untuk mencuba kerana menghabiskan stok susu kambing yang sebelumnya yang dibeli secara pukal. Murah banyak ;) Di tempat saya bermaustautin ini sesungguhnya amat payah untuk bertemu brand susu ini. Beberapa farmasi dan kedai ubat saya pergi namun jawapannya, stok habis. Sesungguhnya banyak sungguh rintangan pertemuan! ;)

Menjunjung Sunnah
Secara jujurnya saya sukakannya. Benarlah kata sahabat saya, ianya lebih pekat dan sedap. Pada mulanya, ianya memang berbau sedikit 'kambing' namun setelah kami mencubanya beberapa kali, saya dan suami cukup suka dengan rasa dan warnanya. InsyaAllah sekiranya Muhammad Allah izin menghabiskan perjalanan susuannya selama 2 tahun, insyaAllah kami mahu memberinya susu kambing ini sebagai penerus sunnah Rasulullah SAW yang suka minum susu insyaAllah! ;)

Sekiranya kawan-kawna ingin mencubanya bolehlah layari laman web ini. Kredit kepada Ayu Kemboja yang lebih advanced mencari info berbanding kakak seniornya ini. Terima kasih cik bunga. Sayang kamu kerana Allah! ;)

20 comments:

Anonymous said...

hehehehe....mention name bunga la...suke suke...heee tq2(^_^)
tp susu die sedap..bunga dpt tok dewase punye sbb xde baby lg... cri smpai skg xjmpe kt mne2 kedai lg...huhu kne usaha lbh lg ni...haha

@LeenShamsh said...

bunga cari kt farmasi insyaAllah ade ;)

FADLUL & FIFAH said...

klu yg hi-goat tu tak berapa best ek?

Marlina Mohtar said...

ummi tak pernah cuba lagi susu kambing yang ni. mmg dah lama nak carikan untuk auni....lagi satu susu Ilham. Yang ini bagus sbb dah dicampur madu, kurma, badam....dan bacaan ayat2 Al-Quran

@LeenShamsh said...

fifah: memg halal tp ketoyyibahannye tu yg kite nk..yg ni iA halalan toyyibah ;)

princess solehah: ummi kite pun pernh dgr susu ilham tu..yg karihome utk baby pun ade..ummi trylah request 4 d sample..isi 2 nama..ummi try susu dewase n abah ambek utk princess. dpt rase 2 sample..heee

kayzie said...

tak pernah try susu kambing..nak try dapatkan sample dl la

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam ummu muhammad,k.atie pon ada gak isi borang tue...saje2.Dah sampai pon sampel susu kat umah,ingat nk kasi adik k.atie jer..

@LeenShamsh said...

kayzie: cubelah kayzie..nikmat! ;D

kak tie: lohh kenape bukan kak tie yg minum.. ;)

UmmiAbi said...

Assalamualaikum ummu Muhammad wa abdullah.. Sy nk tanye..My doter mmg minum susu kambing. Tapi Karihome susah sgt nak dapat. selalu hbs stok.. So,kitorang beli Purenat(susu kambing juga). Tapi halal purenat adalah halal jakim,tp karihome logo halalnya lain. apa pendapat ummu ye?Tlg sy & hubby ye, sbb kitorang was2...Tq in advance..:)

UmmiAbi said...

Syukran jazilan ummu muhammad kerana beri pendapat yang bernas kat blog ummi.....amat menghargainya.
Sbenarnya wafa sofea memang sukakan susu Karihome...susu lembu diluahkan..tapi karihome,dia suka(maybe rasanya mcm susu ibu,xsemanis susu lembu)..Alhamdulillah.. Dah lama ummi bagi wafa cuba susu karihome tapi baru2 ni susu karihome asyik xde stok..So,Ummiabi try susu kambing PURENAT. Bila belek tanda halal kedua2 tin susu ni, bru kami terfikir tentang logo HALALnya. Kedua2nya ada tanda HALAL cuma PURENAT HALAL drpd JAKIM.Tapi betul juga kata ummu, kita kne ikut kuat hati..Umiiabi mmg nak bg wafa truskan dgn karihome.Then,ummi dah research ttg susu ni lagi(Lagi??hehe..means sebelum ni dah pernah research..(http://nukilanummiabi.blogspot.com/2012/05/kenapa-susu-kambing.html)
So,kali ni ummiabi betul2 yakin ditambah info dari ummu..Thanks ye...Tgk cert diorang pun amat meyakinkan..http://www.karihome.com.my/research-update/
Syukran..syukran..jazilan..:)

HidayahSharkawi said...
This comment has been removed by the author.
HidayahSharkawi said...

Assalamualaikum ummu Muhammad wa abdullah..betul ke susu kambing panas untuk baby?sy skrg fully bf anak sy 7bln.p since skrg ni dah makin merundum plak stok..ingat nak top up dgn susu kambing karihome ni.p ada kawan kate susu kambing panas sgt untuk baby.ape pendapat ummu?ok ke susu ni utk baby 7bln

@LeenShamsh said...

waalakumusslam hidayahsharawi...panas? ;) mentaliti kite selame ni merasakan kambing ni mcm2 penyakitnye..panas, kolestrol tinggi kot heheh

setakat hari ni muhammad minum..alhamdulillah sgt lawas, takpernh sembelit, tkde pulak meruam..alhamdulillah setakat hari ni..ianye semacam susu ibu..muhammad buang air besa 3 kali sehari same mcm die menyusu susu ibu dulu lawasnye

muhammad minum susu karihome stage3..rasenye utk bayi 7 bulan stage2 ;)

7 bulan susu merundum? cube kenlpsti kalau2 mase dtg buln je ke sbb susu mmg drop mase period :) wallahua'lm

HidayahSharkawi said...

ye kot..sbb sebelum puasa aritu start period..mmg nampak ketara sgt susu jd sikit..bulan puasa pun jd skt jugak.stok pun makin lama makin skit.p ni dah tak period n tak puasa pun macam tak semeriah dlu plak.huhu..ni skrg tgh berusaha untuk buat stok balik.p skrg macam arini pam untuk esok jek.tu pun kadang2 tak ckp..huhu..mudahan Allah permudahkan untuk saya. doakan saya berjaya jugak ek menyusu anak sy sehingga 2 tahun ye ummu..hihih

@LeenShamsh said...

hidayah cube sebelum bb nyusu, awak pam dulu dalam 5oz pun tkpe then baru bg die nyusu..kene buat mcm tu kalau tk stok mmg kesian T_T

lagi satu care, anak nyusu kite pam sebelah lagi..selalunye care ni insyaAllah magi bnyk tau..cubelah :)

p/s: muhammad tk dapat full 2 thun.mudah2an hidayah dapat fully bf utk bb..semangt2!

Anonymous said...

boleh saya tahu kat mana nak dptkan susu purenat ni?

@LeenShamsh said...

purenat tak tahu..kami gune karihome :)

ummiliya said...

Salam sis..susu karihome dia ade utk stage ke?
Tq

@LeenShamsh said...

ummiliya: ye ade..skrg ank akk yg umo 2 tahun lebih ni gune stage3..age 1-3 tk silp.. ;)

Anonymous said...

Assalam semua ,saya nk share juga pasal karihome princess2 saya sejak dr umur 6bulan saya campur dgn karihome Allhamdulilah rasi dgn dia org..lg satu princess2 saya jarang demam,dlm setahun ada la sekali dua demam ,kulit pn gebu:)