16.3.14

BIAH BAHARU

15 Jamadil Awal 1435
16 Mac 2014
Ahad

Sebahagian tarikh sejarah dalam episod hidup saya. InshaAllah bermula hari ini, takdir Allah membawa saya kepada suasana baharu, rakan-rakan baharu, anak-anak baharu dan pelbagai lagi yang pastinya berbeza dengan keadaan, sekeliling tempat bertugas saya selama ini. MashaAllah perkiraan Allah yang paling tepat dan berhikmah. Mudah-mudahan sangat diredhoi disisi Allah dan Ar-Rasul ;).

Dahulu saya pernah terfikir untuk cuti tanpa gaji atau meninggalkan profession ini semata-mata untuk homeschool anak-anak. Target saya mudah-mudahan Allah kurniakan hafiz-hafiz, hafizah-hafizah cilik dari rumah iman kami sahaja dahulu dan inshaAllah ilmu-ilmu lain, anak-anak boleh dapat dengan mudah selepas menguasai dan beramal dengan 30 juzuk Al-Quran.

Kepentingan memahami cara hidup beraqidah.

Namun, perspektif saya kini banyak berubah. Allah kurniakan hati yang baharu untuk saya berasa seronok dengan apa yang saya ada. Gembira dengan kerja-kerja saya dan menganggapnya sebagai ibadah. Saya mula meniatkan 24jam setiap hari sebagai ibadah dan buangkan segala kegusaran saya selama ini.

Tambahan pula, Allah mengizinkan anak-anak melalui episod cernaan-cernaan ayat-ayat cinta Allah dengan begitu cantik walaupun saya berkerja, mengajak saya merenung semula. Maha Suci Allah. Betapa kita hanya perlu menunaikan hak-hak Allah ditempat sepatutnya dan inshaAllah Allah membuka jalan keluar buat kekusutan kita inshaAllah.

Dahulu saya begitu kusut memikirkan rasuah-rasuah. Rasuah dari segi masa. Takut terguna harta-harta awam di tempat bertugas untuk keperluan peribadi. Elektrik dan air. Semuanya menjadi ketakutan saya untuk menjawab sekiranya saya menggunakan dengan berkadaran untuk diri saya sendiri saya sebagai pekerja di tempat kerja.

Hakikatnya, kerjalah apa pun, kita memang akan disoal. Malah setiap apa yang kita kerjakan akan dipertanggungjawabkan kelak. Jadi, solusinya, bekerjalah dengan gembira dan menganggap ianya satu ibadah dan peliharalah hak-hak Allah sebaik mungkin supaya 24 jam yang Allah beri, dapat dimanfaatkan dengan lebih berkesan dan menjadi salah satu saham jariah berpanjangan buat kita inshaAllah.

Sedarlah saya mengapa orang-orang dakwah yang memang dan terlalu sibuk dengan kerja-kerja dakwah yang berprofession sibuk seperti doktor, pensyarah dan pelbagai lagi, tetapi anak-anak mereka 'menjadi'. Anak-anak Allah kurniakan hafiz-hafizah, berjaya akademik, akhlak mantap dan soleh solehah belaka.

Barulah saya mengerti kepentingan kefahaman nilai perkataan 'ibadah'. Makpak mereka faham dakwah ini adalah sunnah terbesar Rasulullah SAW. Penat lelah mereka menyeru makruf mencegah mungkar, Allah balas melalui anak-anak yang elok akhlak dan berjaya. MashaAllah! Baiknya Allah T__T.

Semoga kita semua bermanfaat buat orang lain sebagaimana Shaikh Muhammad meringankan tugas ibu ayah dengan mengangkat jemuran kerana Allah :D.

3 comments:

Ibu Yusuf Maryam said...

Alhamdulillah, kecik2 dah ringan tulang Shaikh Muhammad ni ya.. :D

@LeenShamsh said...

hehe kak zefa..ringan sgt tulang ini shaikh :D

UmmiAbi said...

Rajinnyer Muhammad... Berusaha jgk angkat, eh bukan angkat tapi tarik kain jemuran yg tinggi tu di usia sebegini kecil..:)