12.5.14

FITNAH MAKANAN SUNNAH

Semalam kedua shaikh kabir kami ditakdirkan Allah demam. Jadi, saya merasmikan CRK pertama saya semalam. MashaAllah dalam demam, Allah kurniakan Muhammad cerna surah hafazannya yang ke-77 iaitu surah Al-Jinn. MashaAllah, hamdalah setelah seharian merawat cara alami, Allah takdirkan pagi ini, keduanya telah kembali sihat. Bagaimanakah rawatan alami tanpa ubat-ubatan?

Untuk Abdullah, saya membasuh kepalanya di bawah aliran paip dan hampir seharian juga melekat dengan saya. Alhamdulillah asbab menyusu lama, peluh keluar dengan mudah. Mungkin asbab air susu dan kulit ke kulit antara mak dan anak mempercepatkan kebah.

Manakala Muhammad, saya angkat juga untuk basuh kepalanya di bawah aliran paip dan letakkan tuala basah di kepala dan badan serta celah-celah pelipat. Allah takdirkan selera makannya kembali pada malam tadi dan Alhamdulillah selepas makan, kembali bertenaga dan pagi ini telah sihat sepenuhnya dengan izin Allah.

Selain demam, mereka juga batuk dan selsema. Dengan izin Allah, madu sebelum tidur dan bangun tidur, mereka juga mudah sembuh dengan rawatan sunnah. Saya juga mengurut mereka dengan minyak habbtussauda'. MashaAllah malam hari mereka Allah izinkan tidur nyenyak tanpa batuk mahupun selsema.

Bukan tolak ubat-ubatan, tetapi pada pemerhatian saya, anak-anak saya mudah dan cepat sembuh dengan rawatan sunnah dan semulajadi. Alhamdulillah setelah sedikit ketat dalam penjagaan makan, Allah izinkan antibodi mereka kembali kuat bertenaga. Kali terakhir Muhammad demam adalah pada tahun lepas yang saya abadikan kisah demam kuatnya di entry KIMIS vs SUNNAH.

Kami bukanlah terlalu ketat untuk makan terutama saya. Ada juga makan diluar dengan kadar jarang-jarang asbab musafir, tidak sempat dan kebiasaannya, ada sahaja tidak kena. Baru-baru ini, balik ke kampung ayahanda Muhammad dan Abdullah, saya muntah teruk. Zauji semput. Pernah juga kekerapan membeli nasi lemak, Muhammad batuk.

Asbab di atas, kami mengambil langkah tidak berani untuk mengusulkan apa-apa rawatan sunnah dan semulajadi sekiranya yang bertanya itu tidak sefikrah kami. Maksudnya, dari segi kualiti penjagaan makanan, tahap pengambilan ubat-ubatan sintetik kerana kami terlalu bimbang, apabila kami mengusulkan cadangan rawatan alami, contohnya makanan-makanan sunnah dan tidak sembuh malah bertabah teruk, ianya akan menjadi fitnah kepada makanan-makanan syurga kegemaran kekasih agung kita iaitu Rasulullah SAW.

Mengikut pengalaman kami sendiri, apabila berhenti kepada kimia sintetik dan sedikit pantang dalam pemakanan dan merawat secara alami dan sunnah, ianya mengambil masa agak panjng untuk laluan DETOX semua unsur jahat dalam badan. Jadi, apabila kurang sabar, maka akan keluarkan ayat-ayat fitnah untuk makanan-makanan sunnah.

Sudah makan madu, tetapi belum baik.
Anak saya  minum susu kambing, dapat sakit usus.
Makan semua makanan sunnah tetapi semakin teruk.

Ayat-ayat di ataslah terlalu ingin kami jauhi. Sungguh kimia dan sunnah itu tidak bersatu kerana mereka akan saling berlawanan antara satu sama lain. Pilihlah satu. Sama juga keadaannya dengan vaksin bayi. Terpulanglah kepada penilaian, doa makpak kepada Allah untuk membuat pilihan. Anda rasa vaksin baik untuk anak-anak anda, silakan dan terpulang. Tiada masalah di pihak kami.

Pernah juga sahabat saya bertanya tentang susu formula melibatkan bayinya. Susu ibu tidak meriah. Melihatkan gaya pemakanannya seharian, saya tidak berani untuk terlalu syor akan susu kambing. Saya hanya boleh katakan anak-anak saya susu ibu setakat yang Allah izinkan dan selebihnya mereka minum susu cap kambing.

Cuka epal organik amalan sebelum tidur saya.

MashaAllah cuka epal ini. Saya minum seteguk setiap malam sebelum tidur. Pagi setelah bangun tidur, saya minum segelas air masak dan seteguk minyak zaitun. Ini antara amalan harian saya. Cuka antara makanan sunnah yang ada dalam rumah Baginda Rasulullah SAW. Terlalu banyak khasiatnya mashaAllah.


Sekiranya anda ditakdirkan Allah menghidap masalah kutu air, gunakanlan cuka untuk mematikan kutu-kutu tersebut. MashaAllah memang menggerutu si kutu di bawah lapisan kulit kita. Saya pernah gunakan untuk menyapu bahagian berdekatan bekas bisul Abdullah yang seakan mahu timbul semula. MashaAllah, hilang benjolan seakan mahu bisul kembali itu.

Alhamdulillah saya berhenti setakat ini. Mulai saat ini, saya tidak akan memberi apa-apa respon berkaitan rawatan alami dan sunnah asbab ketakutan kami terhadap fitnah makanan-makanan sunnah yang mungkin berpunca daripada kami. Buatlah kajian sendiri dan bertanyalah yang lebih arif dan buatlah perbandingan. Banyakkan berdoa untuk Allah lorongkan ke arah yang diredhaiNya inshaAllah.

2 comments:

didieadila said...

Assalamualaikum k.lin :)

Cadangan dd, sekiranya ada yang bertanya bolelah k.lin cadangkan natural remedies sekurang kurangnya, jgn lah k.lin berhenti 'berdakwah' sebab kalau boleh kita nak lebih ramai sedar betapa banyaknya bahan alami di dapur yang dapat menjadi 'ubat' kepada penyakit2 kita dari ubat kimia yang bersifat melegakan sakit untuk sementara dan mempunyai kesan sampingan yg lbh bahaya...

NoEn said...

memang susah nak fahamkan orang...kita sendiri pun amik masa untuk adapt segala yg alami ini..cuma bagi siapa yg ingin berubah boleh mula step by step..xperlu drastik nanti kita akan kecewa bila result yg dpt x seperti yg diingini...dan juga agar kita mahupun org terdekat tak terkejut...

itu antara nasihat ai kat kawan2 yg nk 'berubah'...perlu step by step terutama bab nak fahamkan pasangan...ai sendiri pun takes time...hence sekarang pun masih belum sepenuhnya berubah...tp ai salute dengan u leen, sangat salute...

hugs dr alya dan baby aqmar untuk mokcik leen <3