30.6.14

COKLAT+ROKOK+VAKSIN=BABI

Alhamdulillah 2 Ramadhan 1435. Hari ini terpanggil untuk kongsikan sedikit ilmu yang saya cedok dari blog mak organik, Puan Alya yang saya cintai kerana Allah. Seorang muallaf yang dalam kasih sayang Allah. Hidup sekali biar bererti, tag line blog beliau. Ayat ringkas sungguh dalam maknanya. Melalui blog beliau, inshaAllah terdapat banyak ilmu berkaitan rawatan alami inshaAllah.

Dua hari lepas saya menerima sebuah komen berkenaan vaksin. Dahulu isu coklat ada babi, diselitkan rokok ada babi, tidak mahu boikot pula. Maksiat berleluasa yang lebih luas kesannya, tidak mahu tinggal. Satu lagi yang saya ambil berat ialah babi dalam vaksin. Asbab terbesar ini jugalah kami, mak-mak organik yang terdiri daripada pelbagai jenis latar belakang, dari doktor sampaikan mak-mak yang berkesedaran ini, mengambil langkah dengan TIDAK vaksin anak-anak kami.

Tiada istilah kebetulan ;). Takdir Allah melengahkan/melupakan waktu sahabat blogger saya ini masa-masa untuk vaksin sehinggakan menimbulkan keyakinanannya untuk tidak vaksin anak keduanya.

Dahulu saya jenis berkeras untuk terangkan seberapa ramai makpak yang mungkin untuk diterangkan kandungan dalam vaksin yang disorokkan. Namun kini, saya lebih bersikap berlapang dada. Serahkan fatwa hati makpak masing-masing untuk vaksin atau tidak anak-anak mereka.

Jadi, marilah kita sama-sama meneliti kandungan dalam vaksin setelah dikaji dan dibuat penelitian oleh mak-mak dan pakar-pakar. Pakar-pakar juga terbahagi kepada dua. Satu golongan menyokong dan satu golongan sebaliknya. Maka, hanya kepada Allah sahaja tempat kita merujuk inshaAllah.


berdaftar dan terdapat di pasaran Malaysia. (ayat terakhir no.7)





MashaAllah, banyak sungguh unsur kebabian dalam kehidupan kita sehari-hari. Sedikit sebanyak mungkin menjadi faktor penyumbang kepada akhlak generasi hari ini yang sangat menakutkan saya. Apakah nasib zaman ketika generasi anak-anak kita membesar nanti tanpa menafikan pengaruh persekitaran adalah penyumbang utama serta seketul hati yang sukar disantuni.

Walaubagaimanapun, semuanya adalah atas usaha makpak untuk mencari tahu dan sebanyaknya adalah milik Allah untuk menggerakkan hati makpak ke arah mana sekalipun. Memetik kata-kata buku Dr. Maszlee Malik dalam tulisannya, Menuju Sejahtera, Meraih Bahagia yang sedang saya bedah sekarang, 'pengkayaan pengetahuan hanya akan berlaku melalui sikap menghormati pandangan semua pihak'...

Berdoalah. Berdoalah. Berdoalah. Agar hati-hati kita hanya memilih untuk cahaya kebenaran.

No comments: