8.6.14

RAWATAN ALAMI SAKIT GIGI

Alhamdulillah kembali bersiaran setelah sesi 'rumahsekolah' edisi ke luar negeri. Negeri yang tidak asing lagi bagi kami apabila musim cuti sekolah. Semasa di awal cuti, Allah takdirkan saya sakit gigi tahap pertama. Pengalaman sakit gigi yang pertama untuk gigi kekal.

Selama ini Allah kurniakan gigi yang sihat dan bahagia berkhidmat untuk saya. Belum pernah gigi-gigi saya bertampal asbab berlubang atau karies gigi dan sebagainya. Masih cantik untuk usia yang belum begitu senja.

Allahu! Sakit gigi rupa-rupanya sakit yang boleh mengganggu satu sistem tubuh sebenarnya. Pada mulanya saya hanya membayangkan yang saya akan kehilangan gigi geraham pertama bawah kanan buat selama-lamanya. Tiada lubang. Mungkin bahagian akar yang sakit.

Satu perkara yang bermain di minda saya juga adalah takut fitnah kepada kayu sugi pula nanti. Berus gigi sekalipun, seandainya Allah mengkehendaki sakit gigi, akan sakit juga gigi kita. Rupa-rupanya, sakit gigi yang Allah kurniakan kepada saya adalah untuk menguji tahap keyakinan saya kepada sunnah kekasihNya dan juga Allah mahu mengajarkan saya cara rawatan alami menggunakan bahan-bahan sunnah untuk dikongsikan kepada anda semua. MashaAllah sayangnya Allah kepada kita.

Ini dia makanan sunnah yang saya gunakan untuk rawatan alami untuk sakit gigi. Bunga cengkih, minyak zaitun, minyak habbatussauda', cuka epal organik dan gel ais sebagai ganti ais.

Zauji menyarankan untuk saya menggigit bunga cengkih untuk mengurangkan kesakitan. MashaAllah memang terlalu sakit ketika itu. Makan pun kurang berselera. Saya juga segera bertanya kepada sahabat dunia, jiran di syurga, Puan Aza melalui SMS berkenaan apa-apa kaedah alami untuk rawatan sakit gigi. Katanya, 'oil pulling' dengan minyak zaitun atau minyak habbatussauda' selama 20 minit.

Untuk capai 20 minit bukan mudah. Kali pertama saya menggunakan minyak zaitun untuk berkumur, saya hanya mampu bertahan selama 5 minit. Kali kedua saya cuba menggunakan minyak habbatussauda' dan mampu bertahan 10 minit. Kemudian, Allah izinkan saya seronok pula berkumur lebih daripada 20 minit pagi dan malam sebemum tidur selama lebih kurang 2 minggu.

Orang putih menyarankan hasil kumuhan tersebut dibuang ke dalam bakul sampah terus dan tidak digalakkan dalam sinki tetapi saya ikut senang hati sahaja. Selain itu, kaedah berkumur ini juga adalah sesuai sebagai DETOX juga menurut Puan Aza.

Selain rawatan berkumur ini, zauji juga menyarankan untuk ditengkapkan ais di bahagian kulit luar bahagian gigi yang sakit. Allah izinkan saya untuk tekap ais ini sebanyak lebih kurang 3 kali. Sekali lagi memang sakit. Alhamdulillah selepas itu, terasa urat-urat sekitar gigi yang sakit memberi respon yang baik dengan izin Allah pastinya.

Saya juga mencari-cari info berkenaan rawatan alami untuk sakit gigi, ada juga yang menyarankan untuk ditumbuh halus bunga cengkih dan ditabur pada tempat berlubang dan sebagainya. Saya juga pernah berkumur dengan cuka dicampur air sekali tetapi tersangat ngilu dan sakit sehingga akar dan gusi. Saya hanya meneruskan kumuhan dengan minyak habbtussauda' sahaja selepas itu.

Alhamdulillah asbab disiplin berkumur selama 20 minit dan terapi ais selama 2 minggu, sakit yang terlalu sakit itu pergi juga akhirnya. Ketika ini, terasa juga sedikit sengal tetapi mashaAllah, Allah izinkan gigi yang tidak sihat itu kembali boleh menggigit makanan.

MashaAllah wa subhanallah! Takdir Allah mengatasi segalanya. Ikutkan adat manusia, sekiranya sudah sakit gigi, alamatnya memang perlu dicabut segera untuk menghilangkan ketidak selesaan kepada sistem badan. Hamdalah Allah masih izinkan gigi-gigi ini untuk berhidmat dengan cemerlang sehingga hari ini.

InshaAllah setakat ini untuk kisah sakit gigi dan rawatan alami melalui makanan-makanan sunnah yang sungguh mashaAllah wa tabarakallah! InshaAllah ada umur dan masa yang lapang lagi barakah, saya juga ingin bingkiskan kisah zauj kepada sahabat saya yang dahulunya seorang perokok tegar, akhirnya diizinkan Allah untuk meninggalkan rokoknya. InshaAllah ikuti tips sahabat saya buat mak-mak yang suami mereka adalah seorang perokok. Biiznillah.

3 comments:

nurbijen said...

Terima kasih atas perkongsian UM...
Skrang hubby mengadu sakit gigi... Nanti nak cadangkan dia guna kaedah ni juga... dia kata gigi tak berlubang, tapi ada rasa sakit...

@LeenShamsh said...

kaknur: suami kite pun same gigi die mcm ni jugak tapi ilmu tu smpai lambat..tu yg istri belajar dr pengalaman die :D

Muhammad Akbar bin Abdullah said...

Info yang menarik mengenai kaedah alternatif untuk merawat sakit gigi. TQ.