14.8.14

KAYU UKUR SISTEM TUBUH SIHAT

Semasa saya menyertai sahabat-sahabat saya dalam kumpulan jelitawan organik, PTT ada menyebutkan tentang, bagaimana mengenal pasti sistem tubuh kita berkhidmat dengan baik atau tidak? Ianya melalui pemakanan.

Sekiranya kita dan anak-anak kita boleh makan madu, kurma, kismis, buah tin dengan penuh bergaya seperti makan nugget, hotdog, burger dan pelbagai makanan yang lain yang sungguh nikmat sementara di tekak. Tabarakallah itu petanda yang sistem tubuh kita berkhidmat dengan luar biasa cemerlang.

Walaubagaimanapun, melalui pengalaman peribadi saya sendiri yang dahulu seorang penggemar maggi, makanan ringan dan makanan segera, secara automatiknya, tekak saya tidak mampu terima makanan-makanan sunnah ini kecuali MEMAKSA diri untuk makan dan telan. TERPAKSA.

Alhamdulillah, Allah izinkan saya untuk melalui perubahan fasa merubah tabiat pemakanan dan gaya hidup asbab vaksin. Ada apa dengan vaksin? Melalui vaksin, Allah temukan saya dengan sahabat-sahabat yang beramal dengan gaya hidup sihat melalui pemakanan.

Sunnatullah, insan yang tidak vaksin anak-anak, akan lebih mudah menerima pendidikan makanan untuk kembali kepada makanan sunnah dan alami. Lebih cantik, terlalu ramai sahabat-sahabat saya yang berhemah dalam pemakanan mereka, mereka bukan sahaja hijrah gaya hidup, malah berhijrah hati nurani. Mereka kembali kepada fitrah insaniah. Mereka cukup menjaga Allah kerana makanan yang kita makan membentuk hati-hati yang sihat sejahtera inshaAllah.

Suka juga saya kongsikan tentang sebuah artikel melalui tulisan tuan tabib terpercaya, salah satu cara untuk memastikan sistem badan kita berfungsi dengan baik ialah, apabila kita mampu untuk bangkit tahajjud pada jam 330-400 pagi untuk bermunajat kepada Allah. MashaAllah sekiranya ini menjadi kayu pengukur, saya sendiri pun belum dapat 100% sistem tubuh yang sihat. 330-400 pagi yang sungguh kritikal.

'Jajan' kibarul misyayikh kami semasa bermusafir balik ke kampung ayahanda mereka di penghujung Ramadhan 1435.

Kesimpulannya, menurut tuan dan puan tabib yang berautoriti ini, 2 kaedah yang boleh menjadi kayu ukur kepada fungsi sistem tubuh kita yang sihat adalah:
1. Apabila sistem tubuh gembira untuk makan makanan-makanan sunnah. Kita dan anak-anak boleh makan kurma, kismis dan sebagainya seperti tidak cukup sebekas. Umpamanya seperti anak-anak yang suka makan 'jajan'.
2. Apabila tubuh mampu bangkit rindu untuk bertemu Allah di sepertiga malam terakhir.

InshaAllah semoga Allah kurniakan kita semua dengan sistem tubuh yang sihat supaya kita semua kembali kepada Allah dalam keadaan sihat badan, sejahtera iman inshaAllah!

No comments: