30.10.14

WANITA DALAM PANDANGAN LELAKI

Semester pertama dalam lingkungan 5-6 tahun adalah tempoh yang cukup untuk saya memahami prinsip zauji. Tahun-tahun awal perkahwinan, kami selalu atau lebih tepatnya terlalu banyak perbezaan pendapat. Dia dengan kefahaman dia dan saya pun tidak mahu kalah, tetap mahu tegakkan pendapat saya.

Pendek kata, SEMUA TIDAK BOLEH.

Perempuan ini walau di dalam kotak, kotak duduk dalam kotak lainnya pun, lelaki tetap tahu yang di dalamnya itu adalah wanita hatta sekalipun dia berkelubung.

Saya masih ingat lagi kata-kata zauji semasa kami bermusafir bertahun-tahun sudah. Dalam fikiran saya, mengapa dahsyat sangat cemburu suamiku. Sehinggakan pernah dia suarakan yang blog iman kami ditutup.

Berhenti muat naik gambar anak-anaknya. Banyak perkara boleh menjadi alat berdakwah. Biarkan orang lain yang lebih layak berdakwah melalui keluarga mereka. Kita bukan sesiapa dan tidak punya apa-apa.

Sama betul kata-kata zauji dengan kuliah Ustaz Basit.

Alhamdulillah setelah lebih 6 tahun usia bayt al-muslim kami, Allah bagi sedar melalui satu khutbah Ustaz Basit. Saya jadi malu sendiri ketika mendengar kuliah Jumaat beliau ketika itu. Panas terasa mukaku.

Orang alim seperti Ustaz Zulkifli Al-Bakri, Ustaz Basit dan perbandingan orang-orang yang faham agama begini kata zauji, ada tak keluarga mereka buat seperti apa yang saya buat hari ini. Zauji rasa rendah diri kerana kami bukan orang alim. Melebih-lebih pula saya dari orang-orang alim.

Takkan tidak rasa apa-apa sekiranya dipuji orang. Tipu kalau sedikit pun tiada dalam lintasan hati.

Orang lelaki sifatnya malas mahu berdebat. Akhir sekali kata zauji, saya perlu dengar banyak kuliah agama :D.

Memang benarlah. Semalam isu niqobis mendapat liputan hangat dari kalangan sahabat-sahabat niqobis saya. Memakai niqob hari ini umpama satu trend. Ada yang pakai niqob selapis tetapi ginju merah menyala di dalamnya. Saya khuatir ada golongan yang sengaja untuk memburukkan golongan niqobis yang memakai niqob kerana Allah dengan memperlekehkan melalui berniqob tetapi tabarruj.

Allahu! Akhir zaman ini terlalu banyak fitnah. Kita memang tidak mampu untuk menutup mulut semua orang daripada terus memfinah tetapi kita sebagai seorang muslim yang sama-sama mahukan darjat mukmin, perlulah mencari solusi dalam diri kita.

Zauji berpesan kepada saya sejak awal usia perkahwinan kami supaya tidak memuat sebarang gambar saya walau hanya dari belakang dan walau hanya menampakkan anggota-anggota badan tertentu kerana dia lelaki dan hanya lelaki akan faham lelaki. Mesej ini untuk renungan bersama betapa mengapa kita perlu sangat memelihara diri demi menjaga nafsu-nafsu lelaki lainnya.

Jazakillah kepada sahabat saya.

Antara status-status lelaki ini:

I always stalk my female fb frens. They love to upload their pictures. And I love to scan their face and bodies.

I dont care of what they wear, i dont care they are hijabis or niqobis. i dont care if they just upload pic of their back, or hand, or eyes on their side. I dont care if they take pic w frens or very small pic. Cz I see more than that.

U might think that i'm gila sex punye orang. But i cant see women bodies if they put pic of car, trees or stone. I am just a NORMAL  guy. There a lots of ur male frens r more extreme thn me. All guys see what i see. It is just u who fool.

Tutup aurat ke pakai sarung tgn ke, Kalau org upload gmbr, aku tgklh. Mana-mana perempuan yg upload gamba tu same. tkde tk penh aku teroke. ckp aku mcm2. kau yg bagi, lelaki mane nk tolak. kau ingat lelaki hitam dahi tu tkde nafsu?

Maafkan saya. Saya bukan sempurna dan tidak mungkin akan sempurna tetapi cita-cita saya untuk berjiran tetangga dengan anda semua di syurga sana. Saya sayang anda semua kerana Allah dan RasulNya. 

No comments: