6.11.14

PENDEKATAN ANAK MUMAYYIZ (1)

Kesusahan adalah nikmat yang tertangguh.

Sepotong ayat dari seorang pensyarah iaitu seorang ustaz dalam slot selama 5 hari saya kursus naik gred yang saya hadiri minggu lepas. Secara spontan Allah berikan saya kecekapan menangkap mutiara-mutiara kata yang manis dan signifkan. Ustaz menceritakan bagaimana dia yang pada kecilnya seorang yang sangat nakal. Setiap kali hujung minggu, aktivitinya penuh dari pagi sampai ke malam.

Ayahanda beliau melihat potensi dalam kenakalan anaknya ini dan disekolahkan ke sekolah arab sehinggakan kesedaran itu sampai kerana beliau meminati seorang pengawas semasa zaman sekolahnya yang mana perjanjian demi perjanjian beliau dengan ayahnya ketika belajar sehinggakan akhirnya jodoh beliau bersama si gadis tersebut tanpa melibatkan ikhtilat dan perhubungan tanpa batas. Paling saya ingat. Ustaz-ustaz ini tidak boleh bercinta. HARAM! HARAM! HARAM! haha! Namanya jodoh. Seorang di benua Afrika, seorang di benua Eropah, sudah takdirNya jodoh, bersatu juga :).

Soalan KBAT (baca: kemahiran berfikir aras tinggi) si ustaz kepada kami.

Anda mempunyai seorang anak gadis yang berusia belasan tahun yang tidak lama lagi akan menduduki peperiksaan (SPM mungkin-saya kurang pasti) dan tiba-tiba anak gadis anda yang mengatakan yang dia tidak boleh fokus kepada peperiksaannya kerana dia memilik 10 BOYFRIENDS!

Fuh pengsan mak dengar!

Secara random ustaz panggillah beberapa nama yang bertuah untuk menyelesaikan masalah ini. Bermacam jawapan keluar dan saya juga bersedia dengan jawapan saya tetapi inahaAllah saya tinggalkan permasalahan ini untuk sesiapa yang sudi untuk cabar diri berfikir ala KBAT. Gambarkan perasaan dan tindakan anda sebagai ibu bapa untuk mengatasi masalah anak gadis anda ini.

No comments: