31.10.15

KISAH ORANG MENANG (1) l RARE!

SAIFUL NANG. Satu nama yang tidak asing lagi di Malaysia dan baru-baru ini kontroversi yang melibatkan kenyataan beliau berkenaan tanah haram. Pelbagai reaksi dari pelbagai lapisan masyarakat daripada ahli agama, golongan profesional dan komen-komen rendah akhlak yang pada saya mereka perlu ke sekolah tadika semula untuk belajar adab dan akhlak.

Bagaikan menanti masa yang sesuai untuk dilepaskan peluru-peluru untuk menyerang beliau yang sememangnya lantang melontarkan pendapat. Saya faham, pastinya ada stigma atau pandangan sinis kepada beliau yang berstatus jurugambar profesional. Mungkin mengambil gambar perkahwinan yang mana kita faham pengantin-pengatin yang kebanyakkan tidak menutup aib mereka dengan sempurna dari segi syara' dan diambil pula gambar-gambar mereka oleh seorang lelaki.



Pernah satu ketika, ketika dalam majlis ilmu yang kebanyakkan mereka adalah ahli agama, mudah sekali memahami maksud memek muka tidak menyenangi apabila ada suara yang menyatakan pendapat untuk menjemput beliau dalam satu program khas. Wahailah!

Selepas membaca buku Kisah Orang Menang tulisan beliau, pekspektif saya berpusing 360 darjah. Kadangkala yang sinis itu lebih pandai berkata-kata daripada terjun ke lapangan sendiri. Sungguh bernarlah kata-kata hikmah As-Syahid Imam Hassan Al-Banna, 

orang yang berilmu itu berbeza dengan orang yang beramal,
orang yang beramal itu berbeza dengan orang yang berjihad.

Lagi benar, Islam ini bukan hanya untuk golongan agamawan. Pangkal ustaz ustazah bukan jaminan masuk syurga laju-laju.

Ada satu bab beliau menceritakan pengalaman haji beliau. Ya memang lain dari yang lain. Jika kita, saya terutamanya yang sangat jahil ilmu agama apatah lagi amalan yang sangat tiada, pastinya haji menurut kita mesti mencukupkan rukun dan syarat wajib ukuran kepada mabrurnya haji kita sehinggakan maksud sebenar haji dengan menyelami budaya dan adat serta sirah pembukaan Mekah tidak kita hayati melainkan yang asas-asas sahaja.

Apabila saya membaca novel Di Bawah Lindungan Ka'bah oleh Buya Hamka, ada satu perenggan yang menggambarkan apa yang sebenarnya yang Saiful Nang ingin bawakan adalah untuk kita berfikir dan ianya memang benar-benar bergantung kepada cara kita memandang sesuatu. Jika kita pandang untuk mencari salah, maka kita akan dapat salah. Jika kita mengambil suatu yang positif, maka kita berjaya dalam meraikan dalam kepelbagaian pendapat.

Mula-mula saya menyangka, bahwa di negeri yang suci itu, saya tidak akan bertemu dengan kejadian yang ganjil dan hikayat yang sedih dalam kehidupan manusia. Sebab sangka saya, tentu saja selain dari diri saya sendiri, orang-orang yang datang ke sana itu adalah orang-orang yang gembira dan mampu, yang banyak tertawanya daripada tangisnya. Tetapi rupayanya, di mana jua pun di atas dunia ini, asal ditempati oleh manusia, kita akan bertemu dengan yang tinggi dan yang rendah, kita akan bertemu dengan kekayaan dan kemiskinan, kesukaan dan kedukaan, tertawa dan ratap tangis. [Di Bawah Lindungan Ka'bah, Hamka].

Kesimpulannya, Kisah Orang Menang adalah sangat RARE! InshaAllah apabila saya ada kerajinan dan kelapangan, ingin juga dikongsikan tips-tips untuk kita yang masih bernama manusia yang hidup, bukan yang mati sebelum tiba ajal.

No comments: